Spis treści (Spis treści)

ZAKOŃCZENIE

     Analiza ta stanowi przekrój przez wszystkie rodzaje szant oraz pieśni żeglarskie, jakie znane są na całym świecie. Na podstawie nagrania stwierdzam, że zespół w swojej twórczości jest wierny tradycyjnym kanonom wykonawczym w tego typu muzyce. Widać to szczególnie w harmonii omawianych utworów. Zarówno w głosach wokalnych, jak również instrumentalnych dominują czyste akordy bez dodanych dźwięków nieakordowych. Utwory są wykonywane tak, jak to się odbywało setki lat temu, z minimalną ilością głosów wokalnych - najczęściej trzy lub cztery, które są zdwajane oktawowo. W analizowanym repertuarze jest 8 pieśni a cappella i 22
z towarzyszeniem instrumentów, które używane są bardzo oszczędnie - wśród badanych pieśni są:

  • 3 utwory wyłącznie z anglo - concertiną,
  • 1 z akompaniamentem skrzypiec i anglo - concertiny,
  • 1 z gitarą,
  • 1 tylko ze skrzypcami,
  • 1 w którym instrumenty dołączają po kolei przy każdej następnej zwrotce.

     Przebadany materiał to jak najbardziej tradycyjne aranżacje szant
i pieśni morza, na których mogą wzorować się wszyscy, którzy pragną kultywować tradycję tego gatunku muzyki folkowej.

* * *
     Praca ta jest dokumentacją dwudziestoletniej historii oraz repertuaru szant i pieśni żeglarskich łódzkiego zespołu Cztery Refy. Zamieszczona w niej systematyka i analiza utworów posłużyć może wszystkim miłośnikom tej muzyki, a w szczególności fanom grupy. Jestem niezmiernie szczęśliwa, iż właśnie w roku jubileuszowym dwudziestolecia działalności artystycznej formacji Cztery Refy mogłam napisać tę pracę, którą dedykuję wszystkim zwolennikom muzyki żeglarskiej.
Wstecz Poprzedni rozdział Bibliografia Dalej


Spis treści (Spis treści)