Spis treści (Spis treści)

III. ANALIZA WYBRANYCH UTWORÓW

     Utwory, które poddane zostaną analizie umieszczone zostały na ostatnim wydanym przez zespół Cztery Refy dwupłytowym albumie
Tak było (1987 - 1992). Okres działalności grupy pomiędzy rokiem 1987 a 1992 był najbardziej prężnym artystycznie w całej dwudziestoletniej historii zespołu, dlatego też utwory znajdujące się na wyżej wymienionym albumie stanowią przekrój całej twórczości zespołu.

     Wszystkie pieśni wśród repertuaru zespołu to 166 utworów, wśród których jest 115 w języku polskim, 49 w języku angielskim, 1 po hiszpańsku i 1 po francusku. Analizie w niniejszej pracy zostanie poddanych 30 utworów, wśród których znalazły się:
  • 11 pieśni kubryku,
  • 7 pieśni wielorybniczych,
  • 2 szanty kabestanowe,
  • 2 szanty fałowe,
  • 1 szanta pompowa,
  • 2 piosenki żeglarskie,
  • 1 piosenka rybacka
  • 4 pieśni, które w klasyfikacji utworów zespołu Cztery Refy 100 zostały umieszczone w kategorii: inne.
     Niektóre z tych utworów należą do kilku różnych kategorii, gdyż wystarczyła niewielka zmiana tempa lub rytmu i już mogły być wykorzystywane przy innych pracach na żaglowcach. Np. Płyńmy do Australii jest to szanta zarówno kabestanowa, fałowa jak również pompowa.
     Wszystkie utwory zostały uporządkowane według funkcji, jaką pełniły na żaglowcach i będą analizowane według przyjętego wzoru:
  1. Autorzy słów polskich i muzyki
  2. Rodzaj pieśni
  3. Tonacja i metrum pieśni
  4. Ilość taktów i ich podział na: wstęp, zwrotkę, refren
  5. Typ pieśni i budowa formalna
  6. Analiza tekstu
  7. Ambitus i analiza melodii
  8. Analiza rytmu
  9. Analiza harmoniczna
  10. Styl wykonawczy utworu
     Jak już wcześniej wspomniałam niektóre pieśni należą do różnych grup, dlatego w analizie przyporządkowane będą do tej podstawowej. Kolejność grup analizowanych pieśni będzie następująca:
  1. Pieśni kubryku
  2. Pieśni wielorybnicze
  3. Szanty kabestanowe
  4. Szanty fałowe
  5. Szanty pompowe
  6. Ballady i pieśni żeglarskie
  7. Ballady i pieśni rybackie
  8. Inne pieśni

100 Dokładny podział szant i pieśni żeglarskich z repertuaru zespołu znajduje się
w aneksie - tabelki 2 - 9.

3. 1. Pieśni kubryku

3. 1. 1. Alfabet bosmański

     Utwór ten jest to pieśń kubryku z II połowy XVIII wieku, która wykorzystywana była również jako szanta pompowa. Melodia tej pieśni jest tradycyjna (oryginalny tytuł: The Bosun's Alphabet). Polskie słowa napisali: Jerzey Rogacki i Andrzej Mendygrał. Tekst piosenki nie jest tłumaczeniem, a raczej wzoruje się na pomyśle autora oryginału. Każdej literze alfabetu przyporządkowana jest nazwa jakiejś rzeczy znajdującej się na żaglowcu lub związanej z żeglarstwem. Utwór utrzymany jest w tonacji C - dur i metrum 3 / 4 . Całość ma 38 taktów, które podzielić można w następujący sposób: wstęp - 4 takty (t. 1 - 4), zwrotka - 16 taktów (t. 5 - 20), refren - 18 taktów (t. 21 - 38). Alfabet bosmański stanowi typ pieśni zwrotkowo - refrenowej z refrenem, który nie należy do zwrotki, ale opiera się na materiale muzycznym tejże. Budowa utworu: A A1, gdzie część A to zwrotka, a A1 to refren.
W części A można wyróżnić 4 zdania: a, b, c, d. Podobnie część B ma cztery zdania: e, b1, c1, d1. Wstęp (pierwsze 4 takty z przedtaktem) jest również zakończeniem utworu.
     Tekst układa się w sześć zwrotek czterowersowych i refren, również czterowersowy o stałym tekście, który powtarzany jest po każdej zwrotce. Czasem ilość sylab w wersie wzrasta o jedną, a raz maleje
o jedną, lecz nie zmienia to charakteru i akcentacji utworu. Ambitus pieśni zawiera się w nonie małej. W melodii101 zwrotki występują skoki o kwarty, kwinty, a nawet o sekstę małą prawie zawsze na początku kolejnego zdania zwrotki. Poza tym przeważa ruch sekundowy
i tercjowy. Wartości rytmiczne102: od półnuty z kropką do ósemki.
W części A zauważyć można powtarzający się czterotaktowy schemat rytmiczny. Nad ostatnią wartością rytmiczną zwrotki i w drugim
i czwartym takcie refrenu - fermata. Harmonia oparta jest na czterech akordach: trzy podstawowe - T (C - dur), S (F - dur), D (G - dur) oraz SII.
     W piosence tej zwrotka śpiewana jest solo natomiast refren przez cały zespół. Śpiewaniu towarzyszy wyłącznie anglo - concertina.
101 Melodię tworzy następstwo dźwięków różnej wysokości, zorganizowanych rytmicznie, przedstawiających logiczną całość. [hasło] w: F. Wesołowski, Zasady muzyki, Kraków 1998, s. 167
102 Rytm jest czynnikiem regulującym następstwo dźwięków w utworze muzycznym
w czasie i organizującym je w pewne określone ugrupowania. [hasło]w: F. Wesołowski, Zasady muzyki, Kraków 1998, s. 23

3. 1. 2. Gay Head
     Ten utwór należy do pieśni kubryku i pieśni wielorybniczych. Autorem polskich słów do tradycyjnej muzyki pod tym samym tytułem jest Jerzy Rogacki. Tonacja utworu to D - dur, a metrum - 4 / 4. Pieśń ta ma 17 taktów w następującym układzie: wstęp - 1 takt (t. 1), zwrotka - 8 taktów (t. 2 - 9), refren - 8 taktów (t. 10 - 18). Jest to pieśń zwrotkowo - refrenowa o dwuczęściowej budowie A A1. Część A to zwrotka, którą dalej można podzielić na dwie mniejsze części:
a (t. 2 - 5) i b (t. 6 - 9). Część A1 to powtórzenie materiału z części A
z małymi zmianami. Tekst tej pieśni opowiada o statku noszącym nazwę Gay Head. Odnaleziony został w dzienniku okrętowym barku Stella. Składa się z czterech czterowersowych zwrotek i stałego refrenu (również cztery wersy). Melodia wznosi się i opada i to zjawisko powtarza się w progresji wznoszącej. Przeważa ruch sekundowy
i tercjowy; jedyny większy skok to w takcie 6 i adekwatnie 13 skok o sekstę małą w dół. Charakterystyczną cechą rytmiki jest rytm punktowany w każdym takcie oraz triola ósemkowa w taktach 7 i 16.
3. 1. 3. Gdy pewnej nocy
     Jest to pieśń kubryku, do której słowa napisał Andrzej Nowicki. Tytuł melodii oryginalnej to: Barney Bunt;ine. Utwór ten utrzymany jest
w tonacji C - dur i metrum 4/4. Pieśń ta ma 28 taktów, których podział jest następujący: wstęp - 6 taktów (t. 1 - 6), zwrotka - 16 (t. 7 - 22) taktów, a refren - 6 taktów (t. 23 - 28).
     Jest to rodzaj pieśni zwrotkowo - refrenowej o budowie formalnej
A B. Część A dzieli się na dwa zdania: a, a1 oraz b, a2 stanowiące okres muzyczny. Pierwsze zawieszone na dominancie, a drugie zakończone toniką. Tekst tej pieśni dzieli się na cztery zwrotki i stały refren. Ambitus mieści się w interwale decymy małej. Melodia zwrotki rozpoczyna się ośmiokrotną repetycją jednego dźwięku. To zjawisko występuje przy każdej frazie oznaczonej literkami: a, a1, a2. Rytmika nie jest skomplikowana - wykorzystuje głównie wartości ćwierćnuty.
W pieśni tej oprócz akordów tonicznych występują: SII (d - moll) oraz TVI (a - moll). W takcie 11 i 21 dominanta wtrącona (akord D9) do dominanty (G). Zwrotkę piosenki Gdy pewnej nocy śpiewa solista,
a refren cały zespół. Utwór w całości wykonuje się z towarzyszeniem instrumentów.
3. 1. 4. Latarnia Eddystone
     Ten żartobliwy utwór jest szesnastotaktową pieśnią kubryku
w tonacji C - dur i metrum 4 / 4. Słowa na język polski przetłumaczył Jerzy Rogacki. Takty od 1 do 4 to wstęp, który powtarza się przed każdą zwrotką, kolejnych osiem taktów (t.5 - 12) to zwrotka, natomiast ostatnie cztery (t. 13 -16) to refren.
     Latarnia Eddystone to pieśń zwrotkowo - refrenowa, o budowie A B. Zwrotkę można podzielić na dwie prawie identyczne części (a, a) - jedyna różnica to wartości rytmiczne w trzecim i czwartym takcie tych cząstek. Refren nie podlega podziałom na mniejsze części. Tekst tej piosenki to żartobliwa historia opowiedziana w pięciu czterowersowych zwrotkach; refren jest o połowę krótszy. Ambitus melodii to interwał nony wielkiej. W melodyce przeważa ruch sekundowy i tercjowy, czasem występują skoki o kwartę, kwintę i oktawę. Rytm to dwutaktowy schemat powtarzający się z niewielkimi zmianami.
W harmonii zwrotki najbardziej charakterystyczną rzeczą jest akord F9 (subdominanta z dodaną noną wielką). Natomiast refren rozpoczyna dominanta wtrącona do dominanty tonacji głównej (D - dur wtrącone do akordu G - dur).
     Zwrotkę tej pieśni wykonuje głos solo, a refren śpiewa cały zespół; wszystko z towarzyszeniem instrumentów.
3. 1. 5. Lowlands
     Lowlands to pieśń kubryku, której słowa na język polski przetłumaczyła Krystyna Banaszewska - Rogacka. Jest to jedyny utwór, wśród analizowanego przeze mnie materiału, który ma metrum 6 / 4; tonacja: A - dur. Pieśń ta składa się z ośmiu taktów.
     Jest to rodzaj pieśni zwrotkowej, o budowie formalnej: A (a, b, a1, c). Słowa składają się z czterech czterowersowych zwrotek, gdzie drugi
i czwarty wers ma stały tekst w każdej z nich. Budowa sylabiczna tego utworu jest idealna; każda zwrotka ma następujący układ sylab w wersach: 8 + 8 + 8 + 7. Ambitus melodii to interwał decymy małej. Melodię tworzy ruch sekundowy i tercjowy, poza tym występują trzy skoki interwałowe: o oktawę pomiędzy taktami 2 i 3, oraz dwa o kwartę w takcie 3. Piosenka to bardzo spokojna ballada, dlatego też rytm składa się głównie z ćwierćnut i półnut, które przedłuża co dwa takty znak fermaty; w przedostatnim takcie na drugą i czwartą miarę taktu rytm punktowany. Harmonia opiera się na akordach triady tonacji
A - dur.
     Utwór ten wykonany jest przez głosy z towarzyszeniem gitary. Szantymen śpiewa na przemian z zespołem po dwa takty pieśni.
3. 1. 6. Maggie May
     Jest to pieśń kubryku w tonacji C - dur i metrum 2 / 4, do której tekst na język polski przetłumaczyła Krystyna Banaszewska - Rogacka. Utwór liczy 36 taktów, w tym: cztery takty wstępu (t. 1 - 4), szesnaście taktów zwrotki (t. 5 - 20) i tyle samo taktów refrenu (t. 21 - 36).
     Jest to typ piosenki zwrotkowo - refrenowej: A (a, a1) A1 (a2, a3). Słowa tego utworu układają się w pięć zwrotek czterowersowych
(14 + 11 + 14 + 11 sylab w kolejnych wersach) i refren również składający się z czterech wersów (14 +11 +15 + 10). Ambitus to interwał oktawy. Melodyka prowadzona jest głównie ruchem sekundowym i tercjowym z nielicznymi większymi skokami interwałowymi: o kwartę, kwintę i sekstę małą. W rytmice często spotykana rytm punktowany. Harmonicznie utwór nie jest skomplikowany, oprócz akordów triady harmonicznej występuje dominanta septymowa wtrącona (C - dur z dodaną septymą małą) do akordu subdominanty (F - dur) w taktach 6, 14 i 30.
     Zwrotkę tej pieśni śpiewa solista, a refren cały zespół. Utwór wykonywany jest z towarzyszeniem wszystkich instrumentów. Jest to bardzo znana pieśń kubryku pochodząca z Liverpoolu, która od początku aż do dzisiejszego dnia jest w stałym repertuarze koncertowym grupy Cztery Refy.
3. 1. 7. Na cytryniarzu
     Na cytryniarzu jest to kolejna pieśń kubryku. Polskie słowa do tej tradycyjnej pieśni o oryginalnym tytule The Limejuice Ship napisał Jerzy Rogacki. Utwór ten napisany jest w tonacji C - dur i w metrum 4 / 4. Składa się z 18 taktów, w których wyróżnić można dwutaktowy wstęp (t. 1 - 2), ośmiotaktową zwrotkę (t. 3 - 10) i ośmiotaktowy refren
(t. 11 - 18). Jest to pieśń zwrotkowo - refrenowa o budowie formalnej A A1. Pierwszą część A można podzielić następująco: a, b, b1, a1.
W drugiej zaś A1 są następujące części: a, b, b2, a1. Słowa ułożone są w cztery czterowersowe zwrotki i stały refren o tej samej ilości wersów. Melodia zawiera się w interwale undecymy czystej i prowadzona jest głównie ruchem sekundowym i tercjowym, wykorzystując czasem pochody na rozłożonych akordach. Rytm wykorzystujący głównie grupy punktowane i pochody równych ósemek.
     Zwrotkę śpiewa solista natomiast refren cały zespół. Akompaniuje duet skrzypiec i anglo - concertiny.
3. 1. 8. Niech wiatr nas gna
     Ta pieśń kubryku, której polski tekst napisał Jerzy Rogacki (tytuł oryginalny to Homeward and Outward Bound) ma 14 taktów. Podzielić je można na wstęp liczący 2 takty (t. 1 - 2), ośmiotaktową zwrotkę
(t. 3 - 10) i czterotaktowy refren (t. 11 - 14). Niech wiatr nas gna to pieśń zwrotkowo - refrenowa, o budowie A B. Pierwsza część - A składa się z dwóch zdań: a, b, natomiast druga część - B z jednego: c. Tekst ma osiem czterowersowych zwrotek i dwuwersowy stały refren. Ambitus to interwał undecymy czystej. Melodia wykorzystuje ruch sekundowy
i tercjowy oraz pochody na rozłożonych akordach. W rytmie charakterystyczną cechą jest rytm punktowany, poza tym ósemki, rzadko ćwierćnuty. Harmonia opiera się na akordach triady; jeden raz pojawia się SII (akord d - moll).
     Pieśń ta, jak większość innych wykonywana jest w następujący sposób: zwrotkę śpiewa jeden głos, a refren wszystkie. Głosom akompaniują wszystkie instrumenty. Wstęp pojawia się przed każdą zwrotką.
3. 1. 9. Nie wrócę na morze
     Polskie tłumaczenie słów tej trzydziestotaktowej pieśni kubryku napisał Jerzy Rogacki. Tytuł oryginału to Off To Sea a Once More. Utwór dzieli się na cztery takty wstępu (t. 1 - 4), szesnaście taktów zwrotki (t. 5 - 20), osiem taktów refrenu (t. 21 -28) oraz dwa takty przygrywki pojawiającej się przed każdą zwrotką (t. 29 -30). Tonacja tej pieśni to a - moll, a metrum 6 / 8.
     Jest to pieśń zwrotkowo - refrenowa, o budowie A B. Część A dzieli się na cztery mniejsze cząstki: a, b, b1, a, natomiast część B na dwie: c, a. Ta długa opowieść składa się z sześciu ośmiowersowych zwrotek
i stałego trzywersowego refrenu. Ambitus utworu to interwał nony wielkiej. Przeważa tu ruch sekundowy i tercjowy z nielicznymi większymi skokami interwałowymi. W rytmie dominuje ruch ósemkowy, a każde zdanie oddzielone jest pauzą. Harmonia w tym utworze jest stosunkowo bardziej rozbudowana niż w omawianych wcześniej. Autor tej tradycyjnej melodii wykorzystuje tu akordy: oT (a - moll), oSVII
(G - dur), oD (e - moll), oTIII (C - dur), D (E - dur), oraz oTIV (F - dur). Zwrotkę tego utworu śpiewa solista, a refren wszystkie głosy; akompaniuje cały zespół instrumentalny.
3. 1. 10. Pożegnanie Liverpoolu
     Tę chyba najbardziej znaną w Polsce i na całym świecie pieśń kubryku na język polski przetłumaczyli Krzysztof Kuza i Jerzy Rogacki. Jest to utwór dwudziestotaktowy, w którym wstęp ma cztery takty
(t. 1 - 4), zwrotka osiem taktów (t. 5 - 12) i refren również osiem taktów (t. 13 - 20). Jest to pieśń w tonacji C - dur i w metrum 4 / 4.
     Utwór ten to pieśń zwrotkowo - refrenowa o budowie A (a, aa1) B (b, c). Jest to czterozwrotkowa piosenka ze stałym refrenem powtarzanym po każdej zwrotce. Zarówno zwrotki i refren mają po cztery wersy. Ambitus to interwał nony wielkiej. W melodii zauważyć można charakterystyczne skoki o oktawę w taktach: 6, 10 i 18, oprócz nich skok o septymę wielką w takcie 12. Poza tym przeważa ruch tercjowy i sekundowy oraz po rozłożonych dźwiękach akordowych.
W rytmice charakterystyczne są przesunięcia akcentowe, spowodowane synkopami w taktach: 6, 10, 13, 14 i 18. Każde zdanie zakończone jest półnutą. Harmonia oparta jest na akordach triady harmonicznej, ale występuje w tym utworze, w taktach: 9 i 13 dominanta septymowa
(C - dur z dodaną septymą) wtrącona do subdominanty (F -dur).
     Zwrotkę tego utworu śpiewa solista, a refren cały zespół. Akompaniuje flet prosty, gitara oraz banjo.
     Jak już wspomniałam na początku analizy tego utworu jest to najbardziej znana pieśń kubryku. Tradycją stało się już, iż pieśń ta śpiewana jest na zakończenie większości koncertów i festiwali szantowych przez wszystkich wykonawców i całą publiczność.
3. 1. 11. Tysiące mil stąd
     Ten utwór to pieśń kubryku napisana w tonacji G - dur i w metrum
4 / 4. Przekładu na język polski dokonali Monika i Piotr Hardy. Melodia ma 21 taktów, gdzie wstęp, który grany jest przed każdą zwrotką to pierwsze 4 takty (t. 1 - 4), zwrotka - 8 taktów ( 5 - 12) i refren również 8 taktów (t. 13 - 21).
     Tysiące mil stąd to rodzaj pieśni zwrotkowo - refrenowej,
o budowie A A. W każdej z nich można wyróżnić dwie części: a, a1. Tekst składa się z czterech zwrotek mających po cztery wersy i refrenu również czterowersowego. Ambitus to decyma wielka. Melodia budowana jest głównie na rozłożonych pochodach akordowych, lecz również sekundowe przejścia. Melodia faluje - wznosi się i opada na przemian. W rytmie przeważają przebiegi ósemkowe i rytm punktowany w prawie każdym takcie na ostatnią miarę. Harmonia oparta na czterech akordach; oprócz triady harmonicznej występuje TVI (e - moll).
     Zwrotka tego utworu wykonywana jest przez głos solowy, a refren przez cały zespół. W tle wyraźnie słychać skrzypce, gitarę i banjo.
Wstecz Poprzedni rozdział Następny rozdział Dalej


Spis treści (Spis treści)