Spis treści (Spis treści)

3. 2. Pieśni wielorybnicze

3. 2. 1. Brzegi Peru

     Słowa tej starej pieśni wielorybniczej przetłumaczył lubelski szantymen Marek Siurawski; melodia tradycyjna: The Coast of Peru. Utwór ten, pochodzący z przełomu XVIII i XIX w. jest w tonacji d - moll i metrum 3 / 4 . Całość składa się z 20 taktów, podzielonych następująco: wstęp - 4 takty (t. 1 - 4), zwrotka - 16 taktów (t. 5 - 20). Brzegi Peru to jednoczęściowa pieśń zwrotkowa, o formalnej budowie: A (a, b) złożonej z jednego okresu muzycznego. Pierwsze zdanie (a), zawieszone na dominancie to takty 5 - 12, drugie zaś (b), które kończy się akordem tonicznym to takty 13 - 20.
     Tekst tej pieśni uporządkowany jest w 9 zwrotek czterowersowych,. Ambitus mieści się w interwale nony wielkiej. Melodię zwrotki rozpoczynają dwa opadające pochody na rozłożonych akordach. Poza tym występują charakterystyczne skoki w górę o oktawę w taktach 9
i 13 oraz skok o sekstę wielką w takcie 17. Rytm jest nieskomplikowany układający się w czterotaktowy schemat powtarzany 4 razy; przy ostatnim powtórzeniu na pierwszą miarę drugiego taktu następuje rozdrobnienie ćwierćnuty na dwie ósemki. W utworze tym często pojawia się akord a - moll, który jest oD w tonacji
d - moll.
     Pieśń tę śpiewa solista z towarzyszeniem całego zespołu instrumentalnego.
3. 2. 2. Dwudziesty trzeci marzec był
     Słowa tej pieśni wielorybniczej przetłumaczył z oryginału (Twenty Third of March) na język polski Jerzy Rogacki. Jest to utwór w tonacji
d - moll i metrum 4 / 4. Całość ma 25 taktów w tym: wstęp - 5 taktów (t. 1 - 5), zwrotka - 18 taktów (t. 6 - 23) i zakończenie - 2 takty (t. 24 - 25), które stanowi przygrywkę przed każdą zwrotką. Budowa tej pieśni jest jednoczęściowa: A (a, a1). Część a1 różni się od części
a początkiem pierwszego zdania oraz rozszerzonym o dwa takty zakończeniem. Tekst układa się w cztery zwrotki po cztery wersy
z rozszerzeniem ostatniego poprzez powtórzenie słów z wyjątkiem ostatniej zwrotki, gdzie są tylko dwa wersy z rozszerzeniem.
     Ambitus tej pieśni to interwał nony wielkiej. W melodii charakterystyczne są skoki o kwartę do góry co dwa takty. Rytm jest nieskomplikowany, opierający się na pochodach ćwierćnutowych
i ósemkowych. Każda fraza kończy się półnutą. Zwrotkę tej pieśni wielorybniczej rozpoczyna pochód akordów G - dur i D - dur. Jest to odchylenie do tonacji jednoimiennej, które w trzecim takcie płynnie przechodzi do tonacji właściwej: d - moll. Poza tym utwór opiera się na akordach triady harmonicznej i dwóch trójdźwiękach pobocznych:
oTIII (F - dur) i oDVII (C - dur).
     Utwór ten śpiewa solista z towarzyszeniem instrumentów, jedynie ostatni wers (powtórzenie słów po soliście) wykonuje zespół. Każdą zwrotkę poprzedza przygrywka. Ostatnia zwrotka do połowy jest zagrana przez instrumenty, dopiero jej druga część jest wokalno - instrumentalna.
3. 2. 3. Grenlandzkie łowy
     Polskie słowa do tej najstarszej znanej grupie Cztery Refy pieśni wielorybniczej napisał Jerzy Rogacki (melodia tradycyjna: The Greenland Voyage). Jest to pieśń w tonacji G - dur i metrum 4 / 4. Cały utwór liczy 20 taktów; wstęp - 4 takty (t. 1 - 4), zwrotka - 16 (t. 5 - 20).
     Jest to pieśń zwrotkowa, o budowie A, B. Część A dzieli się na dwa zdania - a, a1, natomiast druga, również dwuzdaniowa część - B na:
b, c. Słowa pieśni układają się w 8 ośmiowersowych zwrotek, które bardzo szczegółowo opowiadają o polowaniu na wieloryby u brzegów Grenlandii. Ambitus melodii, która wznosi się i opada to decyma mała. Rytm układa się w czterotaktowe schematy. Pierwszy powtarza się 3 razy (z małymi zmianami, uzależnionymi od tekstu), a czwarty wykorzystuje zupełnie inną rytmikę.
     Wstęp oraz pierwszą zwrotkę tej pieśni, którą śpiewa głos solo wykonują wyłącznie skrzypce. Przy kolejnych zwrotkach dołączają się po kolei: gitara, anglo - concertina; od piątej zwrotki już do końca - whistle.
.
3. 2. 4. Lament wielorybnika
     Ta pieśń wielorybnicza została przetłumaczona na język polski przez Jerzego Rogackiego. Jest to dwudziestotaktowy utwór, w którym zwrotka ma 16 taktów (t. 1 - 16), a przygrywka 4 (17 - 20), w tonacji
C - dur i metrum 2 /4
     Lament wielorybnika to zwrotkowa pieśń o jednoczęściowej budowie (A). Nożna ten utwór podzielić na dwa zdania 8 - taktowe, tworzące okres muzyczny; pierwsze kończy się akordem dominantowym (G - dur), a drugie akordem tonicznym (C- dur). Tekst to siedem zwrotek czterowersowych, opowiadających o wielorybniczej wyprawie. Ambitus utworu to nona wielka. Melodia prowadzona jest głównie ruchem sekundowym i tercjowym. Największy skok interwałowy to
w takcie 11 ruch o sekstę małą w dół. Rytmika w tym utworze jest bardzo spokojna każda fraza zaczyna się dwiema ósemkami, a rozwija się ruchem ćwierćnutowym i kończy półnutą przedłużoną łukiem; pierwsza i druga fraza dodatkowo kończy się fermatą. Harmonia opiera się na akordach: toniki (C - dur), subdominanty (F - dur) i dominanty
(G - dur). Piosenka poprzedzona jest instrumentalnym wstępem; również przez każdą zwrotką jest czterotaktowa przygrywka wykonywana na anglo - concertinie. Tę pieśń wielorybniczą śpiewa solista z towarzyszeniem tylko wyżej wymienionego instrumentu.
3. 2. 5. Śmiały harpunnik
     Śmiały harpunnik to najbardziej i najczęściej wykonywana pieśń wielorybnicza. Przekład na język polski wykonał w 1985 r. Marek Siurawski. Jest to opowieść o statku wielorybniczym Diamond. Utwór ten jest w tonacji d - moll i w metrum 4 / 4. Całość liczy 14 taktów, gdzie wstęp ma 2 takty (t. 1 - 2), zwrotka ma 8 taktów (t. 3 - 10),
a refren jest czterotaktowy (t. 11 - 14).
     Ta pieśń wielorybnicza to rodzaj dwuczęściowej pieśni zwrotkowo - refrenowej, o budowie A B. Pierwsza część - A (a, a) to dwukrotne powtórzenie jednej melodii z różnym tekstem, natomiast część B nie podlega dodatkowym podziałom. Słowa składają się z trzech czterowersowych zwrotek i jednej dwuwersowej oraz refrenu, który ma dwa wersy. Ostatnia, o połowę krótsza zwrotka śpiewana jest na melodię refrenu. Ambitus utworu mieści się w interwale undecymy czystej. W melodii charakterystyczny jest skok o kwartę w górę
i powrót na poprzedni dźwięk powtarzający się w taktach: 3, 4, 5, 7, 8, 9 i 12. Poza tym występuje ruch sekundowy i tercjowy. W rytmice zauważyć można rytm punktowany na ostatnią wartość w każdym takcie z wyjątkiem taktu 10; poza tym są wyłącznie ósemki. Harmonia opiera się na pięciu akordach - trzy podstawowe oraz oD (a - moll)
i oSVII (C - dur).
     Śmiały harpunnik to pieśń , której zwrotkę śpiewa głos solo,
a refren wykonany jest wielogłosowo. Akompaniuje cały zespół.
3. 2. 6. Tyle mamy za sobą przebytych mil
     Oryginał tej pieśni The Weary Whaling Grounds jest pieśnią wielorybniczą. Polskie słowa, które napisał Jerzy Rogacki nie są jednak jej tłumaczeniem. Utwór ten został napisany w tonacji d - moll
i w metrum 4 / 4. Melodia zawiera 16 taktów: 8 taktów - zwrotka
(t. 1 - 8) i refren tyle samo taktów (t. 9 - 16).
     Jest to rodzaj pieśni zwrotkowo - refrenowej, o budowie A (a, a) B (b, a). Tekst cztery czterowersowe zwrotki i pięciowersowy refren. Ambitus to interwał oktawy. W melodii dominuje ruch sekundowy
i tercjowy, oprócz tego skoki wyłącznie o kwartę czystą w górę lub w dół. Rytm oparty na ósemkach, ćwierćnutach i półnutach. W takcie 9 jest rytm punktowany. Harmonia dość monotonna oparta na dwóch zmieniających się akordach: oT (d - moll) i oSVII (C - dur). W refrenie,
w takcie 9 pojawia się akord F - dur, który jest oTIII.
     Utwór ten zespół wykonuje a cappella, śpiewając na głosy od początku do końca utworu.
3. 2. 7. Żegnaj brzegu Tarwathie
     Jest to pieśń wielorybnicza pochodząca z drugiej połowy XIX w. Tłumaczenia tekstu na język polski podjął się Jarosław Zajączkowski103. Ta piękna ballada jest w tonacji G - dur i w metrum 3 / 4. Całość ma 31 taktów, gdzie pierwszych 7 to wstęp (t. 1 - 7), a pozostałe 24 to zwrotka (t. 8 -31).
     Żegnaj brzegu Tarwathie to rodzaj pieśni zwrotkowej
o dwuczęściowej budowie A B. Pierwszą część można podzielić na dwie prawie identyczne: a, a1, w drugiej zaś wyróżniamy dwie części: b, a1. Słowa tej pieśni układają się w pięć zwrotek, każda po cztery wersy. Ambitus to odległość nony wielkiej. Melodia ma charakter deklamacyjny. znosi się i opada na przemian. Przeważa ruch sekundowy i tercjowy, co powoduje, że charakter utworu jest bardzo spokojny i nastrojowy. W takcie 20 z przedtaktem wyraźne dążenie do kulminacji, która następuje w kolejnym 21. Rytm raczej wykorzystuje długie wartości: ćwierćnuty i półnuty, lecz każdą frazę rozpoczynają ósemki, a kończą półnuty, które przedłużone są o jedną, a czasem dwie zalegowane ćwierćnuty. To zjawisko sprawia wrażenie, jakby utwór wykonywany był ad libitum (od upodobania104) Harmonia oparta jest na akordach triady; jedyny inny akord to SII (a - moll).
     Ta nastrojowa pieśń wielorybnicza w aranżacji zespołu Cztery Refy śpiewana jest przez jeden głos, któremu towarzyszy wyłącznie anglo - concertina.
103 Jarosław Zajączkowski jest założycielem zespołu Krewni i Znajomi Królika. Jest to zespół, który jako pierwszy wylansował tę piosenkę w Polsce.
104 [hasło] w: F. Wesołowski, Zasady muzyki, PWM, Kraków 1998, s. 80

Wstecz Poprzedni rozdział Następny rozdział Dalej


Spis treści (Spis treści)